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GKGresearch

Mit GKGresearch wollen wir den Schülerinnen und Schülern eine Plattform bieten, um eigenständig zu forschen. Hier können sie ihre Ideen verwirklichen und ihr Potential ausschöpfen. Ort und Infrastruktur werden von der Schule bzw. der Universität Basel und dem Schülerforschungszentrum Phaenovum Lörrach zur Verfügung gestellt. Die Forschungsgruppen sollen an Wettbewerben teilnehmen oder eine Jugend-Forscht-Arbeit schreiben. Dazu werden sie von Lehrpersonen beraten und unterstützt.
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SYPT 2018

Djahan Lamei, Elio Wanner, David Tschan, Salome Wehrli, Vincent Grumbacher, Fiona Santarosse, Moritz Tschudin, Lea Steiner, Lukas Frey,  Laslo Dosa, Luca Formenti und Alexander Hadjistamov.

Aktuelle Forschungsarbeiten

Zur Zeit werden 10 Themen an unserer Schule bearbeitet.

Diese werden zum Teil am SYPT oder SMP der Universität Basel präsentiert. Mansche Themen sind auch im Rahmen der Ergänzungsfachs Physik entstanden. Folgende Aufgabenstellungen werden an unserer Schule im Schuljahr 2017/18 bearbeitet:

1. Invent Yourself 

Construct a simple seismograph that amplifies a local disturbance by mechanical, optical or electrical methods. Determine the typical response curve of your device and investigate the parameters of the damping constant. What is the maximum amplification that you can achieve?

Bearbeitet von Fiona Santarossa (4A), Maturaarbeit 

3. Dancing Coin

Take a strongly cooled bottle and put a coin on its neck. Over time you will hear a noise and see movements of the coin. Explain this phenomenon and investigate how the relevant parameters affect the dance.

Bearbeitet von Leon Scharf & Laslo Dosa (5g, EF-Arbeit)

4 - Heron's Fountain

Construct a Heron’s fountain and explain how it works. Investigate how the relevant parameters affect the height of the water jet.

Bearbeitet von Vincent Grumbacher (3d), Marko Janic (3d) und Djahan Lamei (3d)

5. Drinking Straw

When a drinking straw is placed in a glass of carbonated drink, it can rise up, sometimes toppling over the edge of the glass. Investigate and explain the motion of the straw and determine the conditions under which the straw will topple.

Bearbeitet von Leia Köstinger & Sabrina Schmid (5g, EF-Arbeit)

7. Conical Piles

Non-adhesive granular materials can be poured such that they form a cone-like pile. Investigate the parameters that affect the formation of the cone and the angle it makes with the ground. 

Bearbeitet von Ying Hillenbrand & Fiona Nafaa (5f, EF-Arbeit)

9. Candle in Water

Add some weight to a candle such that it barely floats in water. As the candle burns, it may continue to float. Investigate and explain this phenomenon. 

Bearbeitet von Laurin Egli & Luca Formenti (5B, 5g, EF-Arbeit)

10. Tesla Valve

A Tesla valve is a fixed-geometry, passive, one-direction valve. A Tesla valve offers a resistance to flow that is much greater in one direction compared to the other. Create such a Tesla valve and investigate its relevant parameters. 

Bearbeitet von Lea Steiner & Samuel Bossardt (3e), Alexander Hdjistamov (4e, Maturaarbeit)

12. Curie Point Engine

Make a nickel disc that can rotate freely around its axis. Place a magnet near the edge of the disc and heat this side of it. The disc starts to rotate. Investigate the parameters affecting the rotation and optimize the design for a steady motion. 

Bearbeitet von Lukas Frey, Moritz Tschudin, Elio Wanner und Salome Wehrli (alle 3d)

16. Acoustic Levitation

Small objects can levitate in acoustic standing waves. Investigate the phenomenon. To what extent can you manipulate the objects? 

Bearbeitet von Senhong Cao (4f, Maturaarbeit)

17. Water Bottle

The current craze of water bottle flipping involves launching a partially filled plastic bottle into the air so that it performs a somersault before landing on a horizontal surface in a stable, upright position. Investigate the phenomenon and determine the parameters that will result in a successful flip. 

Bearbeitet von David Tschan (4e, Maturaarbeit)

Wie kommt man zu seinem Forschungsthema?

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Jedes Jahr werden von IYPT 17 offene Problemstellungen veröffentlicht, diese möchten wir als Schule bearbeiten und beim Schweizer SYPT Wettbewerb starten.

Die Gewinner des Schweizer Wettbewerbs starten dann im Internationalen Wettbewerb als „Physiknationalmanschaft“.

Weitere Informationen:

Interesse?

Haben Sie Interesse? Dann wenden Sie sich einfach an uns - oder besuchen Sie die Schülerinnen und Schüler beim Arbeiten. 

Ansprechpersonen: